Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Jak wykorzystać motywację i silną wolę do zmiany swoich nawyków żywieniowych.

dorotahucal

Zmiana nawyków żywieniowych to dla niektórych osób życiowa rewolucja. Jest to proces, który składa się z wielu etapów, a każdy z nich jest tak samo ważny.

Początkowo zaczynamy dużą większą uwagę zwracać na jakość i ilość spożywanych produktów, poświęcamy czas na analizowanie składów produktów, uczymy się co jest dla nas najlepsze. Do wprowadzenia takich zmian potrzebna jest bardzo silna motywacja wewnętrzna. Musimy wewnętrznie czuć, że chcemy podjąć ten wysiłek i zadbać o swoje prawidłowe odżywianie. Czujemy wtedy euforię w związku z nadchodzącymi zmianami, wyobrażamy sobie jak będziemy się czuć i wyglądać, kiedy już osiągniemy swój cel. Szanse na powodzenie maleją, jeżeli motywacja pochodzi z zewnątrz, jeżeli zmiany wprowadzamy pod przymusem.

zdrowe odżywianie

Jednak motywacja potrzebna jest najbardziej do zainicjowania procesu. Z czasem motywacja opada. Mijają dni, część z naszych założeń udaje nam się wprowadzi, ale inne nie. Napotykamy po drodze różne problemy – dostępność produktów, brak czasu, niecierpliwość w osiąganiu celu. To jest właśnie moment kiedy motywacja powinna ustąpić miejsca silnej woli, systematyczności i wytrwałości w dążeniu do celu. Te cechy kształtują nasz tzw. hart ducha, są bardziej rozwinięte u osób, które ciężko pracują aby osiągnąć swój cel np. sportowcy. Silna wola pomoże nam trzymać się planu i pomimo niepowodzeń i trudności wciąż iść w obranym kierunku.

Największym wyzwaniem w zmianie nawyków żywieniowych jest to, że musimy zmienić nasze dotychczasowe przyzwyczajenia dotyczące jedzenia. Nawyk, to potężna siła, która w ogromnym stopniu kieruje naszym życiem. Bardzo wiele rzeczy robimy tylko dlatego, że taki mamy nawyk, przyzwyczajenie. Bardzo trudno jest nawyk tak po prostu wykorzenić i o nim zapomnieć. Najskuteczniejszym narzędziem zmiany nawyków jest zastępowanie jednych nawyków innymi.

Przykład: Jeżeli Twoim problemem jest jedzenie deseru po obiedzie, to nie rezygnuj z deseru całkowicie, ale zamień nawyk jedzenia deseru po obiedzie na nawyk picia jakiejś smacznej owocowej herbaty lub jedzenia owoców. Jeżeli nie lubisz herbat owocowych i owoców znajdź inną zdrową rzecz, która sprawia Ci przyjemność. Na początku wprowadzania takiej zmiany zadziała motywacja, która doda Ci sił aby zmianę wprowadzić. Kiedy motywacja opadnie, użyj siły woli aby przez kilka dni stosować ten nowy nawyk, a po jakimś czasie stanie się on Twoim własnym nawykiem i ciężko będzie Ci się z nim rozstać.

donotgiveup2015253_1280

Komentarze (9)

Dodaj komentarz
  • kpdwiejak

    no nie mogę się przestawić kompletnie, ale może ten tekst mi pomoże, dzięki :)

  • rose_only_one

    Czytam ten wpis i jakbym widziała swoje myśli sprzed pół roku. Zaczęłam chodzić na siłownię, zmieniłam tryb życia a dieta to już obowiązkowo zmieniona. Najważniejsze to znaleźć przepisy na posiłki które nam będą odpowiadać. Wtedy to już z górki

  • Gość: [Karol] *.164.rako-lan.pl

    Spróbuję Twoich rad bo samemu nie jestem w stanie zmienić nawyków. Próbowałem już wiele razy i zawsze gdzieś się potknąłem. Ale trzeba wierzyć że się uda :)

  • Gość: [Namysłowska 3] *.web.vodafone.de

    Eh te nawyki... Wszystko się o nie rozbija :/

  • modelsmile

    Nad silną wolą trzeba nieustanie pracować, daje ona bardzo wiele dobrych efektów.

  • marekolgier

    Super! , ja teraz z DaryZdrowia sobie zamawiam suplementy, żeby jeszcze bardziej zróżnicować dietę i ją wzbogacić ale też tak zaczynałem od małych kroków zamieniając różne niezdrowe rzeczy na zdrowe zamienniki które mi smakowały.

  • kapinorm

    Dość ciekawy artykuł, najgorzej zacząć to wszystko zmieniać. Najlepiej właśnie od małych kroków żeby faktycznie nie popaść w jakieś depresje i mieć później problemy z samokontrolą siebie.

  • tomekrado

    No trzeba się odpowiednio zmotywować start na moje jest prosty bierzesz i robisz a najgorzej jest wytrwać w tym dłużej bo po tygodniu już zaczyna się odechciewać i to właśnie ta motywacja powinna nas ponieść dalej.

  • Gość: [Kasia] *.164.rako-lan.pl

    Motywacja i silna wola jest bardzo ważna, jak nie najważniejsza. Warto zmienić swoje nawyki żywieniowe, ja też tak zrobiłam 2 miesiące temu i cały czas w tym trwam. Czuję się teraz znacznie lepiej. Stosuję do diet różne oleje np lniane i konopne które kupuję tutaj: olejarnia-gaja.pl/ są bardzo zdrowe i naprawdę pomagają.

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci