Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Krótki przewodnik po półce z pieczywem - czyli jak kupić zdrowy chleb?

dorotahucal

Wiecie, co najczęściej słyszę od osób, które uważają, że zdrowo się odżywiają? – „Całkowicie zrezygnowałam z chleba i ziemniaków”… Dlaczego??? Przecież węglowodany powinny zapewniać 50-60% wartości kalorycznej diety. Ważne jest raczej to jakie węglowodany wybieramy. Owszem, nie da się mówić o zdrowym odżywianiu, kiedy w jadłospisie dominują kajzerki i biały chleb. Jednak kiedy zamienimy je na pełnowartościowe pieczywo zwykła kanapka zaczyna nabierać zupełnie nowego wymiaru.  To właśnie węglowodany złożone powinny być podstawą zdrowej diety, także odchudzającej. Odpowiednio wybrany chleb jest bardzo dobrym źródłem takich węglowodanów.

Jednocześnie bardzo wiele osób nie rozróżnia rodzajów pieczywa. Wiele osób myśli, że kupując chleb żytni, kupuje węglowodany złożone. Błąd! Każda mąka – pszenna, żytnia czy orkiszowa może być biała (typ od 450 do 1150), czyli oczyszczona, lub razowa (typ od 1400 do 2000), czyli z pełnego przemiału. To właśnie na to powinniśmy zwracać największą uwagę, aby nasz chleb był zrobiony całkowicie lub w większości z mąki razowej, ewentualnie graham.

Czy ciemny zawsze oznacza razowy? Często zdarza się tak, że producenci dodają do pieczywa barwniki, zmieniając kolor chleba, który jest zrobiony z białej mąki. Wówczas wciąż spożywamy proste węglowodany. Nie dajmy się na to nabrać.

Czy chleb powinien być na zakwasie? Bardzo dobrze, jeżeli chleb razowy jest robiony na zakwasie. Taki sposób przygotowania pieczywa zwiększa przyswajalność składników odżywczych. Trzeba tu zaznaczyć, że chleb razowy na zakwasie jest naprawdę bogatym źródłem witamin i składników mineralnych.

Czy bułki grahamki są zdrowym wyborem? Są wyborem pośrednim. Na pewno lepszym niż białe pieczywo, ale trochę gorszym niż pieczywo razowe.

 bread2178874_1280

 

Czym zatem kierować się kupując pieczywo?

  1. Brak substancji dodatkowych w składzie. Chleb powinien składać się z mąki i wody oraz ewentualnie zakwasu (zakwas czasem nie jest osobno wymieniany w składzie, ponieważ składa się właśnie z mąki i wody). Dopuszczalnymi dodatkami są otręby i ziarna. Wszystko poza tym nie powinno znaleźć się w składzie chleba.
  2. Mąka, z której zrobiony jest chleb powinna być mąką razową lub graham lub z pełnego przemiału (typ od 1400 do 2000).
  3. Chleb razowy powinien być zrobiony na zakwasie a nie na drożdżach.
  4. Inną kwestią jest to czy wybierzemy chleb z mąki pszennej, żytniej, orkiszowej czy innej. Jeżeli będzie spełniał pierwsze 3 kryteria, to i tak będzie zdrowy :)

Chleb kupowany według tych zasad może być naprawdę zdrową podstawą diety. Jest to produkt dostarczający dużą ilość składników odżywczych, produkt o niskim ładunku glikemicznym, nie wymaga przygotowania, więc jest szybki do spożycia i można go spożywać na tysiące sposobów zmieniając dodatki.

Zaznaczam tu od razu, że piszę o zdrowej diecie dla osób bez schorzeń, które nie wymagają diety lekkostrawnej.

bread399286_1280

Komentarze (4)

Dodaj komentarz
  • marekolgier

    Bardzo dobry artykuł ja właśnie należę do takich osób które nie potrafią odróżnić tych wszystkich rodzajów chleba których w markecie potrafi być ponad 10 , wiem , że białe mąki są nie zdrowe ale jeśli chodzi o chleb to nigdy nie wiem jaki wybrać. A tu przynajmniej dowiedziałem się paru przydatnych informacji i myślę że poradzę sobie z wyborem .

  • damianero1

    Bardzo przydatny poradnik, często ciężko mi rozróżnić chleb, razowy jest dla mnie średni w smaku i niestety rzadko go kupuję, wolę już te bułki grahamki lub chleb np słonecznikowy, który podejrzewam że też jest wyborem pośrednim :)

  • dorotahucal

    Nazwa "chleb słonecznikowy" zazwyczaj oznacza dodatek ziaren słonecznika. Pytania jaka mąka jest na pierwszym miejscu w składzie? Jeżeli razowa, to jest OK. Jeżeli chleb jest mieszany (tzn, częściowo z mąki białej, a częściowo z razowej), to wciąż może być zdrowy, o ile w większości jest z mąki razowej, czyli jest ona na pierwszy miejscu w składzie.

  • damianero1

    Witam ! Powiem szczerze że kiedyś dość sporo jadłem chleba i wyrobów z białej mąki, ale od jakiegoś czasu przestałem kompletnie i po jakimś czasie naprawdę zobaczyłem zmiany i to duże, więc według mnie warto się przestawić , dla zdrowia przede wszystkim

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci