Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Rzodkiewka - najważniejsza z nowalijek

dorotahucal

Co roku pod koniec zimy bardzo tęsknię już za świeżymi, sezonowymi owocami i warzywami. Zwykle najbardziej brakuje mi pachnących, słodkich malinowych pomidorków. Jednak w tym roku mój organizm zdecydowanie najsilniej upomniał się o rzodkiewkę :) Na szczęście sezon w pełni, więc można korzystać.

Rzodkiewka, nowalijki

Jakie korzyści zdrowotne ma jedzenie rzodkiewek?

  1. Po pierwsze rzodkiewka jest bardzo nisko kaloryczna, bo ma zaledwie 15 kcal na 100g. Dodatkowo jest dobrym źródłem błonnika, więc wspaniale sprawdzi się w każdej diecie odchudzającej.
  2. Po drugie rzodkiewka zawiera naprawdę sporo jednego z najważniejszych pierwiastków - potasu, który jest bardzo istotny w profilaktyce chorób serca, ponieważ obniża ciśnienie krwi, dodatkowo wpływa na prawidłową ilość zatrzymywanej w organizmie wody, pobudza wydzielanie insuliny, reguluje metabolizm.
  3. Zdrowe włosy, skóra i paznokcie – dzięki dużej zawartości siarki rzodkiewki świetnie wpływają na wygląd naszej cery, włosów i paznokci.
  4. Poprawa trawienia – rzodkiewka pobudza wydzielanie żółci, dzięki czemu wspomaga trawienie tłuszczów a zawarty w niej olejek gorczycowy zapobiega problemom trawiennym. Jest więc dobrym dodatkiem np. do ciężkostrawnych potraw z grilla.
  5. Profilaktyka anemii – rzodkiewki oprócz dużej zawartości żelaza (większej niż szpinak), zawierają też inne pierwiastki, które odgrywają ważną rolę w procesie krwiotwórczym.
  6. Działanie antynowotworowe – są źródłem przeciwutleniacza sulforafenu, który wykazuje działanie hamujące i cytotoksyczne w rozwoju komórek raka m.in. prostaty, jelita grubego, piersi.
  7. Działają oczyszczająco i moczopędnie – wspomagają leczenie infekcji układu moczowego.
  8. Olejek gorczycowy, kwercytyna i siarka zawarte w rzodkiewce mają działanie antybakteryjne i przeciwzapalne. Dodatkowo rzodkiewka zawiera bardzo dużo witaminy C, więc jest świetnym wsparciem dla układu odpornościowego.

radish1633931_1280

Pestycydy

Rzodkiewka należy do warzyw, które kumulują w sobie duże ilości pestycydów. Na szczęście związki te są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Najlepszym więc sposobem na pozbycie się pestycydów jest zanurzenie rzodkiewek w wodzie na kilak minut i dopiero wówczas obfite płukanie bieżącą wodą. Dodatkowo unikajmy kupowania rzodkiewek o nienaturalnie dużych rozmiarach lub żółto-brązowych plamach na liściach – świadczą one o przenawożeniu.

Zero waste

Coraz częściej wykorzystuje się do jedzenia również liście rzodkiewki, które są równie wartościowe co korzeń. Można z nich przygotowywać soki, zupy lub nawet pesto.

Jak podawać rzodkiewki?

Najlepsze są na surowo, jak dodatek do twarożków, past, kanapek, surówek lub po prostu do pochrupania :) Jednak z rzodkiewek można przygotować też dania na ciepło – zupy, rzodkiewki duszone lub gotowane. Należy pamiętać o tym, że każda obróbka cieplna zmniejsza zawartość wielu składników odżywczych.

Komentarze (1)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Ola] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jestem w niebywałym szoku. Wychodzi na to że zjadłam już w życiu niezliczone ilości pestycydów... Aż się zdenerwowałam że nigdzie nie mówi się o tak ważnym aspekcie tego warzywa. Opłukanie zawsze było dla mnie czymś oczywistym, ale nie sądziłam że dłuższe mycie że tak powiem też jest wskazane. Dziękuję za nakierowanie mnie na zdrowszą ścieżkę, pozdrawiam.

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci