Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Nie bój się bobu

dorotahucal

Rozpoczął się sezon na bób. Wiem z doświadczenia, że ma on tyleż samo zwolenników co przeciwników. Wiem też, że wiele osób unika bobu ze względu na jego gazotwórcze działanie. Są jednak pewne metody, dzięki którym możemy ograniczyć tę właściwość bobu.

Bób

Zacznijmy jednak od tego dlaczego warto jeść bób:

  1. Duża zawartość rozpuszczalnego błonnika - 100g bobu może zaspokoić 1/3 dziennego zapotrzebowania na błonnik. Dodam tutaj, że błonnik, a szczególnie jego rozpuszczalna frakcja, jest jednym z najważniejszych składników naszej diety. Nie tylko dlatego, że zapewnia uczycie sytości i ułatwia odchudzanie, ale przede wszystkim dlatego, że obniża poziom cholesterolu LDL we krwi. Osoby z nadciśnieniem i chorobami serca szczególnie powinny zadbać o prawidłową ilość rozpuszczalnego błonnika w diecie.
  2. Duża zawartość żelaza, potasu – znowu ważna właściwość dla osób z chorobami serca i układu krążenia.
  3. Duża zawartość kwasu foliowego – zapotrzebowanie na tą witaminę kojarzymy głównie z okresem ciąży, jednak potrzebuje go każdy z nas. Kwas foliowy bierze udział w procesach krwiotwórczych i jego prawidłowy poziom zapobiega anemii. 100g bobu pokrywa ponad 100% dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy.
  4. Jak wszystkie strączki, bób jest bogatym źródłem białka.
  5. CIEKAWOSTKA – niektóre leki na chorobę Parkinsona są produkowane właśnie z bobu, który jest dobrym źródłem biologicznie aktywnej formy dopaminy (neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za przesyłanie impulsów między komórkami nerwowymi).

Jak zmniejszyć nieprzyjemne skutki jedzenia bobu:

Po pierwsze używaj świeżego i zdrowo wyglądającego bobu. Po drugie przed gotowaniem zalej bób gorącą wodą i zostaw na godzinę. Po godzinie odlej wodę, a bób ugotuj w świeżej wodzie. Po trzecie, jedz bób bez skórki. Nie jest ona „trująca”, ale jest bardziej ciężkostrawna niż  ziarenko bobu, które znajduje się w środku.

Kto nie powinien jeść bobu?

Bób jest owocem zakazanym dla osób z dną moczanową ze względu na dużą zawartość puryn. Osoby z cukrzycą powinny być ostrożne ze względu na wysoki indeks glikemiczny po ugotowaniu. Jednak najważniejszy jest ładunek glikemiczny całej potraw, więc w odpowiednich połączeniach można trochę bobu zjeść. Pozostałym życzę smacznego! :)

Komentarze (7)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Kashha] *.166.rako-lan.pl

    Do tego bobu najbardziej przekonuje mnie spora ilość błonnika pokarmowego a jako że to jedna z najważniejszych części naszej diety - polecam. Ponad to żelazo, potas i kwas foliowy. Jak to mówią warzywa to samo zdrowie i otóż to nie ma co się dziwić. W połączeniu z suplementami diety warto mieć w diecie spore ilości takich właśnie drogocennych i pełnych pozytywnych składników produktów.

  • kapinorm

    Ja znalazłem w markecie bób prażony co o tym wynalazku sądzicie ? bo kupiłem na test i powiem szczerze że jako słona przekąska idealnie się nadaje i bardzo dobrze smakuje. Tylko że pewnie nie ma już takich właściwości jak normalny świeży bób ugotowany, ale jak ktoś chce spróbować takiego bobu to można go kupić w marketach. Ja bób od czasu do czasu jem jak babcia ma inwencje i zrobi go na obiad.
    __________________
    Dermatoestetica

  • Gość: [Klaudia] *.166.rako-lan.pl

    Kiedyś uważałam że ten cały bób jest najlepszym źródłem błonnika. A jak się okazuje ma go niewiele więcej od np zwykłej owsianki. Moim zdaniem nie bez powodu jest to jedno z częściej pomijanych warzyw ;)

  • dorotahucal

    Błonnik z płatków owsianych w standardowej owsiance (5 łyżek płatków owsianych) to 3,5g, natomiast 100g bobu to ok 4-5 g błonnika.

  • dorotahucal

    Bób prażony jest całkiem OK. Na pewno to lepsza przekąska niż chipsy lub paluszki.

    Sprawdź tylko w składzie czy nie ma dodatku tłuszczu!

  • firmylozyskowe

    Uwielbiam bób ale nie miałem pojęcia, że jest tak bogaty w błonnik. A co do uporczywych gazów jakimś cudem nie występują w moim przypadku ale znam osoby, którym bardzo dokuczają. Ciekawy artykuł :)

  • Gość: [vmware] *.25.157.171.static.3s.pl

    Bób świetna sprawa

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci