Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Różne właściwości siemienia lnianego - w zależności od sposobu przygotowania do spożycia

dorotahucal

Nasiona lnu nie budzą wątpliwości co do swojego pozytywnego wpływu na zdrowie. Mają bardzo wiele pozytywnych dla zdrowia właściwości:

- dzięki dużej zawartości błonnika pomagają obniżyć poziom cholesterolu LDL oraz kontrolować poziom cukru we krwi,

- działają ochronnie na śluzówkę żołądka (tę właściwość z pewnością znają osoby z chorobą wrzodową),

- odpowiednio przygotowane mogą być dobrym źródłem kwasów tłuszczowych omega3,

- spożywanie nasion lnu poprawia wygląd skóry i włosów,

- są bardzo dobrym źródłem błonnika – z odpowiednią ilością wody skutecznie pomagają w walce z zaparciami,

- skutecznie pomagają w walce z kaszlem zarówno suchym jak i mokrym,

- są bogatym źródłem fitoestrogenów, co często jest wykorzystywane w terapii nieprzyjemnych objawów menopauzy.

flaxseed1274944_1280

Każdy wie że nasiona lnu są zdrowe, ale nie wszyscy wiedzą jak ich używać aby te zdrowotne właściwości wykorzystać. Zaskoczeniem może być to, że nasiona lnu nieodpowiednio dawkowane i przygotowane mogą stać się toksyczne. Nasiona lnu można spożywać na kilka sposobów:

Całe ziarenka dodawane do różnych potraw – takie spożycie nasion lnu jest całkowicie bezpieczne, ale powoduje, że nie wykorzystujemy właściwości lnu. Tzn. korzystamy tylko z poprawy perystaltyki jelit, ponieważ nasionka o ile nie zostaną dokładnie pogryzione (a zazwyczaj tak jest) przechodzą przez nasz układ pokarmowy w niezmienione formie i stymulują ścianki jelit do ruchów perystaltycznych i pomagają walczyć z zaparciami. Twarda łupinka nie daje się strawić i cała dobroć ziarenek pozostaje w środku. W tym przypadku musimy też pamiętać o piciu dostatecznej ilości wody. Jest to ważne dlatego, że jeżeli ziarenka będą zalegać w naszych jelitach w zbyt suchym środowisku, ich pasaż nie będzie możliwy, powstaną zatory, które spowodują zaparcia.

Kupione zmielone siemię lniane – w tej opcji można skorzystać tylko z błonnika zawartego w nasionach lnu, gdyż takie nasiona są już najczęściej pozbawione drogocennych kwasów tłuszczowych omega3. Zresztą nawet gdyby nie były ich pozbawione, to kwasy te i tak nie zostałyby wykorzystane przez nasz organizm, ponieważ są bardzo nietrwałe i po zmieleniu ziaren bardzo szybko się utleniają.

Mielenie nasion lnu tuż przed spożyciem – czyli działanie najbardziej kontrowersyjne :) Z jednej strony dzięki takiemu przygotowaniu siemienia lnianego najlepiej przyswajamy zawarte w nim dobroczynne składniki (przede wszystkim kwasy omega3). Z drugiej strony jednak, tak przygotowane siemię lniane w zbyt dużej dawce może stać się toksyczne przez zawartość związków cyjanogennych. Jak zawsze kluczem do sukcesu jest dawka oraz towarzystwo ;) 1-2 łyżki świeżo zmielonego siemienia dostarczy nam kwasów omega3 i nie będzie toksyczna dla dorosłego człowieka. Dodatkowo obecność w tym samym posiłku kwasów owocowych i produktów bogatych w siarkę (np. nabiał i płatki owsiane) neutralizuje toksyczne działanie związków cyjanogennych. Nie przekraczałabym jednak dawki 2 łyżek stołowych dziennie.

Siemię lniane zalane gorącą wodą (tzw. Kisiel lub glut lniany ;p) – niezależnie czy użyjemy ziarenek całych czy zmielonych otrzymamy kisiel, który jest doskonałym ukojeniem dla żołądka przy chorobie wrzodowej oraz świetnie leczy kaszel. Jednak mikstura ta nie zawiera kwasów tłuszczowych omega3.

Czy nasiona lnu mogą być źródłem kwasów omega3  w diecie?

Tak, ale tylko te zmielone na zimno i spożyte zaraz po zmieleniu – więc jest to dość problematyczne. Poza tym bezpieczna dawka nasion lnu w tej postaci to max 2 łyżki stołowe, czyli 1,2g omega3 (dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka to ok. 1-1,5g). Jest to więc dobra alternatywa dla osób, które nie jedzą tłustych ryb morskich.

Komentarze (8)

Dodaj komentarz
  • morenni

    Zawsze się zastanawiałam na co to właściwie działa ale nie sądziłam, że poprawia to wygląd skóry. Chyba zacznę to stosować.
    _____________
    Ortopedia

  • reximo2

    Stosuję od lat.. ale jakoś nie zauważam szokującej przemiany jedynie lepsze trawienie i witalność, ale odżywiam się zdrowo tak więc trudno ocenić.
    _____________
    makeup-institute.pl

  • peeeni

    Niedoceniane a takie pozytywne właściwości posiada. To samo z chociażby konopiom czy zwykłą owsianką. Proste produkty a tyle dobra w nich. Pozdrawiam, bardzo ciekawy blog.
    _____________
    konopna-farmacja-gdansk.pl

  • migam33

    Według mnie te siemię lniane jakoś wielkiego efektu nie daje.
    ______________
    Tenatelli

  • Gość: [Kaśka] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ja sama często stosuję w swojej diecie siemię lniane. Bardzo dobrze sprawdza się przy odchudzaniu także jak najbardziej również polecam ;)
    Aturi

  • leinad.2

    Bardzo ciekawe...

  • kazio4432

    Super opcja, podoba mi się !
    www.topescorts.com/meet-electra-girl.html

  • Gość: [polskie kosmetyki naturalne] *.jp-telekom.pl

    Najwyższej jakości kosmetyki naturalne Calluna Medica przywracają twojej skórze jej naturalne piękno dzięki zawartości ekskluzywnych surowców. Zapoznaj się z ofertą naturalnych kremów i maseczek w płachcie www.callunamedica.com

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci