Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Jakie warzywa wybierać zimą?

dorotahucal

Niestety, trzeba stawić czoła faktom – spadł już śnieg i mamy zimę. Dla większości z Was nie jest to pewnie najlepsza wiadomość – na drogach ślisko, przed domem trzeba odśnieżyć, ciągle ciemno i zimno, a co najgorsze – w sklepach nie ma już takiego wyboru świeżych warzyw i owoców, a te które są mają astronomiczne ceny i wyglądają jak wyhodowane w laboratorium. Jednak ta sytuacja ma też swoje plusy – jak jest zimno spalamy więcej kalorii na utrzymanie prawidłowej temperatury ciała a odśnieżanie to całkiem fajna aktywność fizyczna ;)

A w temacie produktów spożywczych – mimo tego, że nie ma już dobrych pomidorów, ogórków to są inne produkty, które można teraz wykorzystywać. Zdrowy dorosły człowiek powinien jeść 500-700g warzyw dziennie, ta zasada obowiązuje również zimą! :) Oto lista moich zimowych hitów:

Kiszonki – szczególnie kapusta i ogórki – dobre przez cały rok i jakże potrzebne właśnie teraz. Są bardzo dobrym źródłem witaminy C i probiotyków, dlatego świetnie działają na odporność. To też wspaniałe źródło błonnika, który wspomaga pracę jelit. Plasterki ogórka kiszonego bardzo pasują do kanapek, a surówka z kiszonej kapusty będzie świetnym dodatkiem do obiadu lub kolacji.

pickledcucumbers1520638_1280Warzywa korzeniowe – marchew, pietruszka, seler, burak – wartościowe źródło witamin praktycznie przez cały rok i bardzo dużo można z nich wyczarować: zupy, sosy warzywne, pieczone frytki z warzyw, marchewkowe muffinki.

IMG_20171129_111323Cebula i czosnek – ja używam ich w dużych ilościach praktycznie przez cały rok. Mają bardzo silne działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, dlatego nie zapominajmy o nich zimą!

Kapusta - to warzywo jest dobre przez cały rok. Wszystkie warzywa kapustne wykazują działanie przeciwnowotworowe, więc na prawdę warto pamiętać o nich podczas komponowania swojego menu.

greens266560_1280Nasiona roślin strączkowych, czyli wszystkie fasole, soczewice, ciecierzyce – to bardzo zdrowe produkty, które są tak samo wartościowe zimą i latem. Niestety wciąż zbyt rzadko pojawiają się w naszym menu. Szkoda, bo to bardzo dobre źródło roślinnego białka, błonnika i witamin z grupy B. Mają też niski indeks glikemiczny, więc polecane są cukrzykom. Jeżeli unikasz strączków, bo masz po nich wzdęcia to spróbuj je przygotować w ten sposób: namocz w wodzie na całą noc, rano odlej wody i wypłucz nasiona. Zalej świeżą woda i gotuj bez soli i bez przykrycia aż zmiękną.

Mrożonki – nie wyobrażam sobie zimy bez mrożonej fasolki szparagowej i szpinaku ;) Warzywa mrożone mają tę zaletę, że są zamrażane w momencie, kiedy mają najwięcej wartości odżywczych, w szczycie sezonu.

Passata pomidorowa – w czasie kiedy nie da się właściwie jeść świeżych pomidorów, jest świetnym źródłem potasu. Wspaniale nadaje się do wykorzystania jako baza do zup i sosów.

Natka pietruszki – cały rok mam ją w doniczce na parapecie i dodaję wszędzie gdzie można ;) To świetne źródło żelaza i witaminy C – zauważcie, że to właśnie witamina C zwiększa przyswajalność żelaza ze źródeł roślinnych. Jeżeli ktoś nie lubi natki, to można ją zastąpić bazylią w doniczce lub używać jednej i drugiej na zmianę.

cilantro1287301_1280

Papryka – z tą jest różnie, na pewno najlepsza jest pod koniec lata i wczesną jesienią, aczkolwiek dla urozmaicenia jadłospisu można sobie i zimą czasami pozwolić na paprykę. Oczywiście, nie ma ona też tylu wartości odżywczych, co ta sezonowa, ale to wciąż zdrowy produkt.

Nie dajmy się zimie. Prawidłowe odżywianie w tym czasie pomoże zachować zdrowie i dobry nastrój. Pamiętajcie również o suplementacji witaminy D, której w tym czasie szczególnie nam brakuje.

Komentarze (2)

Dodaj komentarz
  • Gość: [apis1963@wp.pl] *.adsl.inetia.pl

    nie spadł śnieg i jest jeszcze jesień

  • annazadroza

    Teoretycznie każda z nas ma wiedzę na temat zdrowych produktów, lecz takie przypomnienie - dobrze działa, przynajmniej na mnie. Mobilizuję się, by zdrowiej karmić domowników :)))

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci