Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Kilka bardzo prostych sposobów na przyspieszenie metabolizmu.

dorotahucal

Czy czasem wydaje Ci się, że jesz mniej niż wszyscy a Twoja waga wciąż rośnie lub utrzymuje się na wysokim poziomie? Czy mimo tego, że jesz coraz mniej Twoja waga wcale nie spada? Być może Twój metabolizm jest bardzo powolny.

Zacznijmy od podstaw – co to właściwie jest metabolizm? W telegraficznym skrócie – metabolizmem nazywamy ogół reakcji chemicznych prowadzących do wytwarzania energii z pożywienia oraz zapasów zgromadzonych w organizmie pod postacią tłuszczu i glikogenu, czyli cukru (katabolizm) oraz tworzenia nowych zapasów i rozbudowywania tkanek organizmu z dostarczanego pożywienia (anabolizm). Tempo metabolizmu określa natomiast ilość pożywienia niezbędną do spełniania powyższych funkcji.

Co zatem w praktyce oznacza wolne tempo metabolizmu? Oznacza to, że do wytwarzania energii potrzebujemy mało pożywienia, a każda nadwyżka jest magazynowana. Czy to oznacza, że nasz organizm jest super-wydajny? Nie, to oznacza, że nasz organizm jest w „trybie oszczędzania energii” i „magazynowania zapasów”.

cereal898073_1280 

Co wpływa na tempo metabolizmu?

  1. Aktywność fizyczna – ruch powoduje wzrost zapotrzebowania na energię i tym samym powoduje szybsze tempo metabolizmu. Dodatkowo, im więcej tkanki mięśniowej jest w naszym organizmie, tym metabolizm jest szybszy.
  2. Dieta – tempo metabolizmu zależy w bardzo dużym stopniu od sposobu odżywania i chodzi tu zarówno o ilość, częstotliwość i jakoś spożywanego pożywienia.
  3. Czynniki niezależne od nas: wiek, płeć, uwarunkowania genetyczne, temperatura otoczenia.

Jakie są dietetyczne sposoby na poprawę metabolizmu?

  1. Spożywanie posiłków regularnie co 3-4 godziny. Dzięki temu nasz organizm przyzwyczaja się do stałych dostaw energii i nie musi już tak bardzo angażować się w tworzenie rezerw na wypadek dłuższych przerw w dostawie energii :)
  2. Dbanie o to, aby w każdym głównym posiłku znalazło się białko oraz pełnoziarniste produkty zbożowe – są to te składniki diety, które najbardziej przyspieszają metabolizm.
  3. Spożywanie śniadań – i nie mam tu na myśli kawy z mlekiem ;) Rano musimy dostarczyć naszemu organizmowi energię, aby mógł rozpocząć dzień. Unikanie śniadń powoduje kryzys energetyczny, a co za tym idzie oszczędzanie i magazynowanie energii.
  4. Wypijanie około 2 litrów wody dziennie.
  5. Dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych – co w praktyce sprowadza się do dbałości o różnorodność diety.
  6. Unikanie restrykcyjnych diet – diety głodówkowe powodują bardzo duże spowolnienie metabolizmu. Organizm „katowany” bardzo niskokalorycznymi dietami nastawia się na magazynowi wszystkiego, cokolwiek dostanie, aby w przyszłości uratować się od głodu.

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci