Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Czym zastąpić cukier? Mój ranking słodzików.

dorotahucal

Pisałam jakiś czas temu o konsekwencjach zdrowotnych spożywania dużej ilości cukru, albo jeszcze gorzej syropu glukozowo-fruktozowego LINK DO ARTYKUŁU. Cukier i  syrop glukozowo-fruktozowy są bardzo częstym składnikiem wielu produktów spożywczych, których nie podejrzewalibyśmy o to.  Osoby dbające o zdrowie starają się zamieniać cukier na inne dostępne „słodzidła”. I tu pojawia się pytanie – które z nich warte są tego, aby wydać trochę więcej pieniędzy i zadbać o swoje zdrowie, a które to tylko hit marketingowy? Oto mój ranking:

sugar973899_1280

HITY:

  1. Ksylitol – mój absolutny „number one”. Jest alkoholem cukrowym o dużo niższej kaloryczności i duuużo niższym indeksie glikemicznym niż sacharoza (nasz cukier z cukiernicy:) ). Dodatkowe korzyści ze spożywania ksylitolu są takie, że zapobiega próchnicy i chorobom dziąseł. Poza tym zwiększa gęstość mineralną kości. UWAGA! Spożywany w zbyt dużych ilościach może spowodować wzdęcia lub nawet biegunkę.
  2. Erytrytol, sorbitol – są kolejnymi alkoholami cukrowymi i tak jak w przypadku ksylitolu ich przedawkowanie może spowodować pewno kłopoty „jelitowe”. Jeżeli chodzi o wartość kaloryczną i indeks glikemiczny, to są podobne do ksylitolu. Alkohole cukrowe są całkowicie bezpieczne dla zdrowia.
  3. Stewia –  jest rośliną o smaku wiele razy słodszym niż sacharoza, całkowicie pozbawioną kalorii. Kupując słodzik ze stewii trzeba postawić na bardzo dobrą jakość – kiepskiej jakości słodziki mają dość nieprzyjemny posmak.

stevia74187_1280

KITY:

  1. Aspartam – rakotwórczość tego związku jest wciąż poddawana kolejnym badaniom. Prawda jest jednak taka, że czy jest rakotwórczy dowiemy się za jakieś kilkadziesiąt lat, kiedy będzie można ocenić jego wpływ na zdrowie w długim okresie czasu. Pewne jest natomiast, że u części ludzi powoduje nadwrażliwości, a w połączeniu z niektórym barwnikami żywności tworzy związki wysoko-toksyczne dla mózgu. Wniosek – lepiej unikać.
  2. Syrop z agawy – sławę zdrowego słodzika zawdzięcza tylko marketingowcom. Tak naprawdę w 70% składa się z fruktozy. O wpływie dużych ilości fruktozy na nasze zdrowie można było przeczytać w moim artykule o cukrze LINK DO ARTYKUŁU.
  3. Brązowy cukier –różni się od cukru białego głównie ceną oraz tym, że zawiera melasę, która dostarcza niektórych witamin i minerałów, ale nie są to jakieś znaczne ilości. Biały cukier to po prostu brązowy cukier oczyszczony z melasy.

sugar1692214_1280

MNIEJSZE ZŁO:

Są pewne produkty, które tak jak cukier są bardzo kaloryczne lub mają wysoki indeks glikemiczny, ale są od cukru zdrowsze dzięki ich pozytywnemu wpływowi na nasze zdrowie. Należą do nich:

  1. Miód – zawiera bardzo dużo związków aktywnych, które mają wysoce prozdrowotny wpływ na nasz organizm. Nie można jednak zapominać o tym, że miód składa się głównie z cukru – fruktozy. Nie można więc bez opamiętania zajadać się miodem i należy pamiętać, że nie pomoże on w redukcji wagi.
  2. Cukier kokosowy – To wciąż cukier i to o dość dużej zawartości fruktozy, jednak jego indeks glikemiczny jest dużo niższy niż w białym cukrze. Dodatkowo zawiera znaczne ilości minerałów takich jak: potas, miedź, cynk, żelazo oraz inulinę, czyli błonnik pokarmowy ograniczający wchłanianie cukru w przewodzie pokarmowym.

Podsumowując, dostępnych opcji jest wiele, ale nie każda zn nich jest warta swojej ceny. Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże dokonać Ci właściwego wyboru, kiedy następnym razem staniesz przed sklepową półką ze „słodzidłami”.

Komentarze (3)

Dodaj komentarz

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci