Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Cukier i syrop glukozowo-fruktozowy - czy na pewno wszystko o nich wiesz?

dorotahucal

Współczesna dieta zawiera dużo więcej cukru niż kiedykolwiek w historii świata. Pisząc o cukrze w tym artykule mam na myśli głownie sacharozę, ale węglowodany proste w postaci białej mąki są równie problematyczne. Słodkie przekąski i napoje są tanie, łatwo dostępne i nie wymagają długiego przygotowywania. Dodatkowo cukier daje szybkie uczucie sytości dlatego nasz mózg preferuje go jako paliwo ograniczając łaknienie na produkty mniej kaloryczne, ale za to bardziej wartościowe. Dlatego też wysycenie diety cukrem i prostymi węglowodanami powoduje dużą podaż energii przy jednoczesnym zmniejszeniu spożycia produktów o dużej gęstości odżywczej, czyli dostarczających witamin i składników mineralnych.

viktorforgacs140590

Czy na pewno wiesz o wszystkich zdrowotnych konsekwencjach jakie niesie za sobą spożywanie cukru w nadmiarze? Być może słyszałeś o niektórych, ale tak na prawdę zbyt duża ilość cukru przy jednoczesnym ograniczeniu pokarmów bogatych w składniki odżywcze wpływa negatywnie niemal na każdy aspekt naszego zdrowia:

  1. Prowadzi do otyłości.
  2. Zaburza gospodarkę hormonalną.
  3. Prowadzi do rozwoju cukrzycy typu 2.
  4. Osłabia odporność nawet o 50%! poprzez zmniejszanie zdolności białych krwinek do eliminacji szkodliwych cząstek i mikroorganizmów, które dostały się do krwiobiegu.
  5. Powoduje stany zapalne w mózgu, co skutkuje, bólami głowy, migrenami, osłabieniem pamięci, a nawet stanami depresyjnymi.
  6. Zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania na raka – komórki nowotworowe „żywią się” glukozą.
  7. Przyspiesza starzenie – glukoza łączy się z kolagenem i innymi białkami, proces ten nazywamy glikacją.
  8. Powoduje, że wątroba zaczyna wytwarzać więcej kwasu moczowego,a to z kolei prowadzi do zwiększonego ciśnienia krwi.
  9. Wysoki poziom cukru we krwi bardzo obciąża pracę serca i wpływa na wzrost poziomu cholesterolu.
  10. Nadmiar cukru zwiększa wytwarzanie wolnych rodników, które są bezpośrednią przyczyną starzenia komórek.
  11. Dzieci, które spożywają dużo cukru mają mniejszą zdolność uczenia się i zapamiętywania, mają gorsze wyniki w nauce. Dodatkowo cukier może powodować nadpobudliwość u dzieci.

Warto wiedzieć, że cukier powoduje poważne uzależnienia, a odstawienie cukru powoduje „objawy odstawienia” takie jak podczas odwyku od morfiny, nikotyny czy alkoholu.

Niestety przemysł cukierniczy dostarczył nam coś, co jeszcze bardziej negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Mam na myśli syrop glukozowo-fruktozowy, który działa na nasz organizm tak samo jak cukier, a dodatkowo jeszcze:

  1. Bardzo obciąża wątrobę, powodując często niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Dzieje się tak dlatego, że syrop ten składa się w dużej mierze z fruktozy, która nie jest magazynowana w wątrobie jako glikogen, tylko zostaje przekształcona w procesie lipogenezy w tłuszcz, w tym trójglicerydy i cholesterol. Syrop glukozowo-fruktozowy prowadzi do rozwoju otyłości brzusznej i wzrostu poziomu cholesterolu i trójglicerydów. Jest absolutnie zakazany przy zaburzeniach profilu lipidowego krwi!
  2. Zmniejsza ilość wytwarzanej leptyny. Leptyna, to hormon hamujący łaknienie – mówi dość w odpowiednim momencie :) Kiedy spożywasz dużo fruktozy Twój organizm traci orientację w tym kiedy należy już przestać jeść.
  3. Zwiększa ilość greliny – hormonu stymulującego uczucie głodu. Spożywanie syropu glukozowo-fruktozowego powoduje, że jesteśmy ciągle głodni.

Niestety okazuje się, że duże ilości fruktozy są dla nas jeszcze bardziej szkodliwe niż cukier. Dodatkowo trudno na półce sklepowej o produkty bez dodatku syropu glukozowo-fruktozowego. Jest on tańszy od sacharozy, dlatego producenci dodają go do: ciast, słodyczy, paluszków, jogurtów owocowych, ketchupów i wielu innych produktów.

Czy to znaczy, że owoce są niezdrowe? Absolutnie nie – owoce oprócz fruktozy zawierają jeszcze inne związki, w tym błonnik, który ogranicza i spowalnia wchłanianie fruktozy. Bezpiecznie można jeść dziennie ok. 200g owoców, czyli np. 1,5 banana lub 1,5 jabłka lub 1,5 gruszki lub 1 pomarańcza lub 4 mandarynki lub 3 kiwi lub szklanka owoców jagodowych. Negatywne skutki spożywania fruktozy dotyczą jej czystej postaci w dużych dawkach.

Na szczęście świadomość dotycząca zdrowego żywienia ciągle wzrasta  i coraz więcej osób dostrzega zagrożenia jakie niesie za sobą nadmierne spożywanie cukru. Coraz więcej osób stara się eliminować ze swojej diety cukier, zamieniając go na inne substancje słodzące. Niestety w gąszczu informacji ciężko o rzetelną wiedzę na temat tego jak zrobić to mądrze. W następnym poście napiszę o alternatywach ;)

 

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci