Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Od czego zacząć zdrowe odżywianie?

dorotahucal

Chciałabyś zdrowo się odżywiać, ale kompletnie nie wiesz od czego zacząć? Internet aż kipi od fit przepisów na ciasta fasolowe, kotlety buraczkowe, burgery z otrębów... Tymczasem wszystko pięknie wygląda na zdjęciach, ale jak chcesz coś takiego upichcić, to albo kompletnie nie wychodzi, albo nikt nie chce tego jeść. Nie chcę generalizować, jest też sporo fajnych przepisów w internecie, ale to nie jest najważniejsze w zdrowym odżywianiu, żeby kombinować jak koń pod górę ;) Można zdrowo się odżywiać korzystając z tradycyjnych składników, odpowiednio je przygotowując  i łącząc.

Nie proponuję więc zaczynać zdrowego odżywiania, od skomplikowanych i wymyślnych potraw, ale od podstaw ;) :

  1. Pieczywo – jemy go zazwyczaj sporo i nie ma w tym nic złego, o ile wybierzemy pieczywo dobrej jakości. Chlebek powinien być żytni (albo mieszany z przewagą mąki żytniej), pełnoziarnisty i zrobiony na zakwasie. Taki chleb to bogactwo błonnika, witamin i co najbardziej zaskakujące – białka. Niestety, ale nie ma zdrowej diety opartej na białej, puchatej bułeczce (no chyba, że stan zdrowia nie pozwala na produkty wysokobłonnikowe, ale to nieczęsty przypadek).
  2. Nawodnienie – nie raz już pisałam o tym na blogu (np. TUTAJ i TUTAJ) i piszę jeszcze raz – woda jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiednie nawodnienia gwarantuje usuwanie toksyn, szybszy metabolizm i prawidłowe działanie wszystkich procesów w naszym organizmie.
  3. Mięso – oj tak lubimy mięsko ;) i w tym też nie ma nic złego, o ile nie jemy mięsa zbyt często. Wystarczy, że ok. 3-4 razy w tygodniu zjemy mięso na obiad, do tego od czasu do czasu wędlinkę na kanapki. W pozostałe dni można na obiad podać rybkę, dania z serem, strączkami. Możliwości jest wiele.
  4. Warzywa i owoce – zdecydowanie zbyt rzadko goszczą na naszych talerzach. Tymczasem każdy posiłek powinien składać się w jakiejś części z warzyw lub (rzadziej) owoców.
  5. Cukier – największy wróg zdrowego odżywiania i szczupłej sylwetki i jego jeszcze gorszy zamiennik – syrop glukozowo-fruktozowy. Nasze zapotrzebowanie na glukozę powinno być zaspokajane w większości przez węglowodany złożone – kasze, mąki pełnoziarniste, płatki zbożowe.
  6. Wartości odżywcze – generalnie wybierając produkty, które trafiają na nasz talerz powinniśmy zwracać uwagę na to, aby miały dużą gęstość odżywczą, tzn. dużą ilość składników odżywczych w przeliczeniu na 100g produktu. Unikajmy produktów, które są tylko „pustymi kaloriami” – czyli przede wszystkim słodyczy.

Bardzo ważne w zdrowym odżywianiu jest także to, aby było smaczne i sprawiało radość. Nie chodzi o to, żeby się katować gotowaną piersią z kurczaka z sałatą, lub selerem naciowym moczonym w wodzie ;) Chodzi o to, żeby jeść smacznie, zdrowo i kolorowo ;) Np., tak:

josephgonzalez176749

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci