Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Kurkuma - prawdziwy "superfood"!

dorotahucal

Są takie produkty spożywcze, które dodane do diety nawet w niewielkiej ilości istotnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu. Do takich „superfoods”, zaliczam kurkumę. Już łyżeczka tej hinduskiej przyprawy dodana do marynowania mięsa, dań z fasolą lub po prostu do gotowania ryżu, działa cuda! Jest ona również składnikiem popularnej przyprawy curry, ale zawartość kurkumy w curry to tylko ok. 20%, więc jak wolę używać jej osobno. Dodatkowo warto wspomnieć, że jest to jedna z najlepiej przebadanych przez naukowców przypraw. Jej działanie potwierdzają różne niezależne badania.

ginger1191945_1280

Oto kilka powodów, dla których warto włączyć kurkumę do swojego jadłospisu:

  1. Bardzo silne działanie przeciwrakowe – kurkumina ma udowodnione działanie prewencyjne i lecznicze w wielu rodzajach nowotworów. Niszczy komórki rakowe „od środka”, spowalnia rozwój nowotworów, a nawet zapobiega ich powstawaniu. Warto tu zaznaczyć, że Hindusi chorują na raka od kilku do kilkunastu razy rzadziej niż europejczycy i amerykanie.
  2. Bardzo silne działanie przeciwzapalne – przynosi ulgę w stanach zapalnych stawów, chorobie Hashimoto oraz innych chorobach o podłożu zapalnym.
  3. Bardzo silne działanie antyoksydacyjne – kurkumina to jeden z najsilniejszych antyoksydantów.
  4. Wspomaga trawienie białek, więc świetnie nadaje się jako dodatek do dań mięsnych.
  5. Działa oczyszczająco, wspomaga pracę wątroby i trzustki.
  6. Ma silne działanie bakteriobójcze i przeciwwirusowe – można ją podawać w okresach częstych zachorowań. Dodatkowo wspomaga odporność i stymuluje organizm do walki z chorobą.
  7. Ostatnie badania wskazują na to, że kurkuma może być wykorzystywana do walki z chorobą Alzheimera.
  8. Suplementy na bazie kurkuminy są też wykorzystywane do walki z depresją i wykazuję działanie podobne do popularnych leków na depresję.

Aby zwiększyć przyswajalność kurkuminy najlepiej podawać ją w towarzystwie czarnego pieprzu, lub w postaci tradycyjnego hinduskiego złotego mleka kurkumowego – łyżeczkę kurkumy zalewamy szklanką wody i gotujemy ok 10 min na małym ogniu. Wyłączamy i dodajemy szklankę mleka (krowiego pełnotłustego lub roślinnego). Jeżeli używamy mleka roślinnego, należy dodać jeszcze łyżeczkę masła klarowanego. Do takiego napoju, kiedy nie jest już gorący dodajemy łyżeczkę miodu i ewentualnie inne przyprawy – np. cynamon.

 wcml4tvkygoshakey1

Pamiętajcie tylko, że ani codzienne używanie kurkumy ani wszystkie inne „superfoods” nie zdziałają nic bez zdrowej i zbilansowanej diety – to jest podstawa!

Komentarze (2)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Anna] *.ec.europa.eu

    Mam pytanie o kurkume w kontekscie obrobki termicznej. I drugie - jesli mamy dostep do wersji naturalnej, niesposzkowanej - jak ja dawkowac i jak obrobka termiczna na nia wplywa? Dziekuje za odpowiedz, Anna

  • dorotahucal

    Kurkumina jest dosyć odporna na obróbkę termiczną, nie traci swoich właściwości, a nawet staje się lepiej przyswajalna. Zawsze warto połączyć kurkumę z pieprzem - to zwiększa jej przyswajalność nawet kilka tysięcy razy!

    Dawkowanie kurkumy, to:
    Korzeń: 1,5 - 3 g na dobę
    Suszony, sproszkowany korzeń: 1 - 3 g na dobę
    Kapsułki zawierające proszek (kurkumina): 400 - 600 mg, 3 razy dziennie
    Płynny ekstrakt (1: 1) 30 - 90 kropli dziennie
    Nalewka (1: 2): 15 - 30 kropli, 4 razy dziennie

    Kurkumę świeżą można zetrzeć na tarce i stosować podobnie jak sproszkowaną:
    1. do każdej zupy
    2. do gotowania ryżu, kaszy jaglanej lub innych kasz
    3. do dipów i dressingów do sałat, sałatek na bazie oliwy, czy
    innego oleju
    4. do potraw jednogarnkowych
    5. do herbatki imbirowej lub zielonej
    6. do omletów lub jajecznicy
    7. do wszelkich wypieków
    8. do smoothie, koktajli i soków warzywno-owocowych
    9. do mleka owsianego, z migdałów i innych
    10. do dań z fasolą, cieciorką itp.Do zup, dań jednogarnkowych itp. można dodać do 1/4 łyżeczki kurkumy (nie wpłynie to na smak).

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci