Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

6 skutecznych sposobów na poprawę odporności!

dorotahucal

O tej porze roku pogoda nas nie rozpieszcza – jednego dnia pada deszcz, wieje wiatr, jest ciemno i ponuro, drugiego dnia pojawia się słoneczko, ale za to mróz szczypie w nosy i policzki. Osobiście wolę tę drugą opcję, bo każdy promień słońca o tej porze roku działa jak balsam dla duszy i ciała. Brak słońca, a przez to witaminy, D jest jedną z przyczyn osłabienia odporności o tej porze roku. Dodając do tego wilgoć na dworze, w której wirusy uwielbiają się namnażać, przeziębienie gotowe. Problem pogłębia ograniczony dostęp do świeżych owoców i warzyw, a więc niezbędnych dla odporności – antyoksydantów. Pamiętajmy, że 80% odporności pochodzi z jelit, więc to co jemy ma bezpośredni wpływ na stan naszego zdrowia! Co możemy zrobić?

winter654442_1920

  1. Przede wszystkim codziennie dostarczać organizmowi antyoksydantów, które znajdziemy w warzywach i owocach. Wiem, że ciężko o nie o tej porze roku, ale zawsze coś się znajdzie ;) Polecam szczególnie warzywa korzeniowe, papryki, cukinie, bakłażany, kalafiory i brokuły. Z owoców można jeszcze dostać całkiem niezłe jabłka i gruszki, całoroczne banany ;), no i oczywiście cytrusy. Niektórzy twierdzą, że cytrusów nie powinno się jeść zimą, ponieważ ochładzają organizm – to prawda, ale codziennie spożywamy też wiele pokarmów, które go ogrzewają. Poza tym nie mieszkamy w jaskiniach, a w ogrzewanych mieszkaniach, jeździmy ogrzewanymi samochodami, pracujemy w ciepłych biurach– więc na pewno nie zmarzniemy od porcji mandarynek ;) Owoce i warzywa są też źródłem błonnika, potrzebnego do wzrostu prawidłowej flory bakteryjnej jelit, czyli mają działanie prebiotyczne.
  1. Pokarmy probiotyczne, czyli kiszonki (kiszone ogórki, kapusta) oraz fermentowane produkty mleczne – kefiry, jogurty. Te pokarmy odbudowują florę bakteryjną naszych jelit i są dużo bardziej skuteczne niż probiotyki w kapsułkach. Spożywajmy je na surowo, ponieważ obróbka termiczna niszczy większość bakterii i niweluje probiotyczny efekt tych pokarmów.

  2. Witamina D – to podstawa zimowej suplementacji, w okresie od października do kwietnia słońca jest zbyt mało, żeby nasz organizm syntetyzował witaminę D w wystarczającej ilości – trzeba ją suplementować.

  3. Przeciwzapalne kwasy tłuszczowe Omega-3 – czyli jedzmy rybki ;) A jak już ktoś bardzo nie lubi, to pozostają suplementy z kwasami Omega-3. Trzeba jednocześnie pamiętać o eliminacji tłuszczów trans z diety, ponieważ te nasilają procesy zapalne.

  4. Czosnek i cebula – wspaniale wzmacniają smak potraw, a do tego mają silne działanie bakteriobójcze.

  5. Miód, soki z aronii i malin, herbatka z lipy – czyli wszystkie babcine sposoby, które działają przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, rozgrzewająco.

Korzystając z tych rad dużo łatwiej będzie Wam zachować zdrowie tej zimy, a jak już dopadnie Was jakieś choróbsko, to na pewno szybciej je zwalczycie! Dodatkową zachętą będzie to, że stosując te proste sposoby można zaoszczędzić trochę kaski, którą co roku zostawiamy w aptekach, kupując leki ograniczające przykre objawy przeziębienia i grypy, a nie są one dla naszego zdrowia korzystne.

Komentarze (4)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Delta Pomorze] *.internetdsl.tpnet.pl

    Świetny post.

  • Gość: [Weronika] 46.228.233.*

    Ostatnio postawiłam jeśli chodzi o budowanie odporności na żeń szeń i głównie jego trzy odmiany - syberyjską, amerykańską oraz syberyjską (tabletki gold żeń szenia complex). Muszę przyznac, że nie spodziewałam się takich dobrych rezultatów, ale od ponad miesiąca regularnego stosowania nawet nie czułam się lekko podziębiona, nie miałam pojęcia, że jest tak skuteczny żeń szeń :)

  • Gość: [Sklep z naturalnymi suplementami diety] *.dynamic.chello.pl

    Ciekawy wpis, dowiedziałam się kilku nowych rzeczy :) Mój sprawdzony sposób na odporność to colostrum, stosuję od kilku lat i dokładnie 3 lata temu ostatnio miałam grypę. Chyba niezły wynik :-) Polecam poczytać o colostrum - mało osób wie, jak cenna to jest substancja! Preparaty zawsze zamawiam ze sklepu z naturalnymi suplementami www.naturomed.pl - który również ci polecam, mają super promocje. Pozdrawiam :)

  • kajapolus

    Ja bardzo lubię koktajle na odporność (z dodatkiem imbiru, cytryny), niestety zazwyczaj nie mam po prostu czasu, aby je przyrządzić. Dlatego łykam czarny czosnek (czarny-czosnek.pl/pl/i/Czarny-czosnek/21), jest niezastąpiony przy tak zdradliwej pogodzie. Jest to taka wersja dla zapracowanych :D

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci