Menu

Zdrowe nawyki

Nasze samopoczucie zależy od naszych wyborów żywieniowych... Każdy może zrobić coś dobrego dla siebie każdego dnia!

Dietetyczne przyczyny niepłodności

dorotahucal

Szacuje się, że ok 15-20% polskich par ma problemy z płodnością. DUŻO! A nawet bardzo dużo osób, które chcą mieć dzieci nie mogą z różnych powodów. Należy odróżnić pojęcie niepłodności od bezpłodności. Bezpłodność jest trwałą niezdolnością do powołania potomstwa (np. wady w budowie anatomicznej), natomiast niepłodność jest przejściowa i uleczalna. Często jest tak, że pomimo przeprowadzenia wielu badań nie udaje się odnaleźć przyczyny niepłodności. Przyczyn tych może być wiele i nie chcę to sprawiać wrażenia, że wszystko można wyleczyć dietą, aczkolwiek w wielu przypadkach za niepowodzenia odpowiadają braki składników odżywczych i nieprawidłowa masa ciała.

jzwb0rc2vmajuangalafa

Nieprawidłowa masa ciała, zarówno nadmiar i niedobór kilogramów, to nie tylko to co widzimy z zewnątrz. Nieprawidłowości w masie ciała związane są z zaburzeniami delikatnej równowagi układu hormonalnego, którego prawidłowa praca niezbędna jest do zajścia w ciąże i utrzymania ciąży. Nieprawidłowa masa ciała zaburza proces owulacji, a nawet jeżeli dojdzie do zapłodnienia powoduje liczne komplikacje i trudności diagnostyczne w przebiegu ciąży. Według najnowszych zaleceń leczenie niepłodności rozpoczyna się od normalizacji masy ciała i często już ten etap pozwala na zajście w ciąże.

Niedobory składników odżywczych również mogą odpowiadać za problemy z płodnością, a w szczególności:

  • Niedobór witaminy E – u kobiet powoduje nieprawidłowości w przebiegu ciąży, a u mężczyzn zaburzenia hormonalne powodujące nieprawidłową produkcję plemników,
  • Niedobór tłustego nabiału – uważa się, że odtłuszczanie nabiału wywiera wpływ na jego skład hormonalny, a to z kolei wpływa na układ hormonalny osoby spożywającej nabiał. Tłusty nabiał jest bogaty w związki hormonalne lub podobne, zarówno męskie jak i żeńskie. Odtłuszczanie powoduje eliminację większości hormonów żeńskich. Dodatkowo odtłuszczanie nabiału upośledza wchłanianie wapnia, który również ma duże znaczenie dla płodności.
  • Niedobór nienasyconych kwasów tłuszczowych – ten powszechny w naszym społeczeństwie niedobór pokarmowy wpływa na większość procesów życiowych, w tym na prawidłowe działanie układu hormonalnego.
  • Niedobór cynku – choć ważny u obu płci, większe znaczenie ma dla mężczyzn, ponieważ cynk wpływa na poziom testosteronu, a przez to ilość produkowanych plemników.
  • Niedobór żelaza – częściej występujący u kobiet, wpływa na obniżenie zdolności dojrzewania komórki jajowej i zarodka.
  • Niedobór kwasu foliowego – u mężczyzn obniża ilość nasienia i ruchliwość plemników, natomiast u kobiet prawidłowa ilość kwasu foliowego warunkuje prawidłowy przebieg ciąży i rozwój płodu.
  • Niedobór selenu – powoduje zmniejszenie ilości plemników.

Czego unikać jak ognia, jeżeli staramy się o dziecko?:

  • Tłuszczy trans – czyli wszystkich wysoko przetworzonych produktów żywnościowych (albo raczej pseudo żywnościowych;)) oraz margaryn w kostce. Tłuszcze trans wpływają negatywnie na syntezę żeńskich hormonów płciowych.
  • Prostych węglowodanów – słodyczy, ciasteczek, herbatników, białej mąki. Powodują one wysokie wyrzuty insuliny, co również dereguluje całą gospodarkę hormonalną.
  • Alkoholu i kofeiny w dużych ilościach – nadmiar kofeiny obkurcza naczynia krwionośne i spowalnia przepływ krwi, co u mężczyzn powoduje problemy z potencją. Natomiast u kobiet może spowodować niedotlenienie tkanek macicy i problemy z implantacją zarodka. Alkohol natomiast obniża ruchliwość plemników.

Podsumowując – jeżeli temat Was dotyczy i macie trudności z zajściem w ciążę lub utrzymaniem ciąży, zadbajcie o zbilansowaną dietę, obfitującą w składniki odżywcze!

Komentarze (2)

Dodaj komentarz
  • Gość: [sauny24] *.internetdsl.tpnet.pl

    Zdecydowanie się zgadzam. Prawidłowe odżywianie może pomóc nam z cerą, płodnością, samopoczuciem itp. Naprawdę warto patrzeć, co jemy :)

  • Gość: [medcorp.pl] *.dynamic.gprs.plus.pl

    Jak widać to co jemy ma wpływ dosłownie na wszystko. Odpowiednio zbilansowana dieta to podstawa naszego zdrowia i dobrego samopoczucia

© Zdrowe nawyki
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci